Протестно писмо Митрополиту Арсенију Кардамакису

Његовом Високопреосвештенству Митрополиту аустријско-мађарском и сердњо-европском Арсенију Кардамакису

 

Предмет: Православни Срби у Аустрији

 

Ваше Високопреосвештенство!

 

Господ наш Исус Христос каже:« Знате да кнезови народа господаре њима и великаши владају над њима. Да не буде тако међу вама; него који хоће да буде велики међу вама, нека вам буде служитељ. И који хоће међу вама да буде први, нека вам буде слуга»[1]

 

 

У свеколикој дијаспори основане су тзв. Епископске конференције, по угледу на римокатоличке бискупске конференције, наводно ради унапређења Православља у расејању. По свему судећи иза тога се крије дугогодишња намера  Цариградске патријаршијe да читаво православно  расејање стави  под своју власт. Такве намере су познате православној јавности још од  времена Цариградског патријарха Мелетија Метаксакиса. Онда када је отпочео пад броја православних у Малој Азији започеле су тежње Цариградских патријараха за влашћу над целокупном  православном дијаспором. Ваше претензије да сво Православно расејање подчините Цариградској патријаршији покушали сте  и да остварите на Сабору који  је одржан  ове године на Криту.Узалуд! Обавештенисмо да сте на семинару, одржаном ове године у Бечу изјавили да, ако буде усвојен тзв. митрополитански систем на Сабору на Криту, у Аустрији ће постојати један Митрополит који ће бити одговоран за све Православне хришћане. Вероватно Ви!? Да се тада, по питању Православља, у Аустрији неће питати Црква у Грчкој, Бугарској, Србији…Да, ко се не сагласи с тиме, може да изађе  или оде из Православне Цркве. Шта замишљате ко сте Ви? Мислите ли да је Црква само Ваша? Мислите ли да можете читав један народ да екскомуницирате? Такође сте навели речи светог Јована Златоуста, које упорно али још увек безуспешно, покушавамо да пронађемо у делима овог светитеља. Наиме, рекли сте да је Свети Јован Златоусти рекао: »Боље је бити јеретик у Цркви него светитељ ван Цркве»!!! Били бисмо  Вам веома захвални ако бисте објавили наслов дела Светог Јована Златоустог у коме сте наведено прочитали.

 

Ви увек  председавате Епископском конференцијом иако сте епископ потпуно једнак свима осталим православним епископима.                                                                   На интернет страници  “ http://www.orthodoxekirche.at/site/orthodoxedioezesen/griechischorthodoxekirche/article/18.html“ написано је следеће:„ Der ÖkumenischePatriarch (derzeitBartholomaiosI.) istdasOberhauptderOrthodoxenKirche. Der jeweilige griechisch-orthodoxe Metropolit von Austria (derzeit Arsenios) ist daher der oberste Repräsentant der Orthodoxen Kirche in Österreich.

 

Овим приписујете себи нешто што Вама  као Цариградској патријаршији не припада нити вам било која помесна Црква признаје. Нико од православних хришћана не уважава ваше неканонске претензије. Нити имамо намеру да им се повинујемо, нити ћемо по било ком питању Православне вере консултовати Цариградског патријарха или Вас када већ имамо своје Првојерархе. То што ви сматрате под „успостављањем нормалног поретка“ у дијаспори за нас представља грубо мешање у јурисдикцију друге Помесне Цркве. По речима Патријарха руског Алексија 2:„Константинопољска Црква нема у земљама дијаспоре привилегије веће од Руске Цркве или било које друге помесне Цркве“. Стога се узалуд  надате примени митрополитанског система  на дијаспори јер, макар Срби, никада неће  на то пристати. Поседујемо информацију да сте назвали дрскошћу  постављење епископа Анреја Ћилерџића за епископа аустријског, сматрајући да та титула припада Вама.

 

У Аустрији  Православних  има одприлике око 500.000. Од тога највећи део (само у Бечу 200.000-250.000) чине православни Срби. 85% деце која похађају верску наставу у аустријским школама су српска. Мораћете  уважити  чињеницу да  у Аустрији православни Срби представљају највећу православну Црквену заједницу!

Понеки свештеници Цариградске Патријаршије организују предбожићну Литургију, уочи 25, децембра, за ђаке веронауке иако ми, Руси, Грузијци и Срби имамо скоро две недеље до Божића. У Православљу, колико нам је познато, не служи се Света Литургија посебно  за поједине слојеве друштва (на пр. за ђаке, старе, једну посебну породицу и сл.). Тиме се намерно намеће и форсира Грегоријански календар. Није ли довољно, то што је саблазан увођења Грегоријанског календара само у  Православној Цркви у Грчкој изазвала  многе поделе до данас не зацељене?

 

Да ли Вам је познато како припаднике Цариградске патријаршије називају православни Бугари и Срби?Фанариотима!

А зна се из историје Цркве како су и зашто припадници  Цариградске  патријаршије заслужили и добили то име. У време Турског ропства, Срби су у једно време више страдали од представника Цариградске патријаршије него од самих Турака.  Наметали сте нам епископе и свештенике Грке, бранили нам језик, Крсну славу, потказивали нас Турцима. Управо под управом свештеника Цариградске патријаршије у 16. веку велики број Срба је из православља прешао у ислам. А данас сте изабрали само лукавију тактику! Стално нам пребацујете и наглашавате нам да не сме бити етнофилетизма а сами предњачите у њему на очиглед целог Православног света. Могли бисмо вам за то  навести безброј примера из различитих Православних Цркава  али нека буде довољно то што се дешава у Аустрији. Верујте да су ваше намере потпуно прозрене и да никакве изјаве о тзв. пријатељству које везује српски и грчки народ не могу прикрити горде и властољубиве намере цариградког трона. Уз то знајте да Срби праве разлику између православних Грка у самој Грчкој и припадника Цариградске патријаршије.

 

Свакако Вам је познато да се чак и  у самој Грчкој православни јерарси, попут Серафима пирејског, Серафима китирскоги антикитирског, Јеремије гортинског и мегалополског,   и многи светогорци,  јеромонаси, свештеници и теолози  противе  неправославном  делању Цариградског патријарха  Вартоломеја. Шта онда још треба да кажемо ми остали Православни хришћани из Молдавије, Румуније, Бугарске, Грузије, Русије и Србије по питању екуменско-унијатског деловања Цариградског патријарха и цариградских клирика?

Опомињу нас речи Спаситеља нашег:» Тако ће бити посљедњи први и први посљедњи; јер је много званих а мало изабраних».[2] Цариградска Патријаршија је некада давно добила првенство части јер је заиста била украшена часним и правоверним патријарсима, који су се борили за Православље и његову чистоту.Тада је похвално било назвати се гркофилом јер то, по речима митрополита Серафима пирејског, значи следовати Предању Светих отаца који су углавном били Грци. Данас и у будуће нека би нас Милостиви Господ спасао и сачувао од овог актуелног (Вартоломеја)  и њему сличних патријараха васељенских!

 

Ваше Високопреосвештенство, народ мудро каже: »Чије овце, тога и планина!»

Захтевамо да уважите реалност да од укупног броја Православних хришћана у Аустрији Срби чине велику већину!!! С тим у вези треба да ускладите и Ваше поступке. Желимо да Вам  изнесемо свој јасан и чврст став да православни Срби у Аустрији (а верујемо ни било где у свету) никада неће пристати да потпадну под власт Цариградске патријаршије. Ми смо верна чеда СПЦ и желимо да тако и остане. За свог Првојерарха признајемо и признаћемо само Православног Србина. Само је Србски епископ  пред Богом и СПЦ-ом одговоран за верни Светосавски род наш српски у Аустрији. Србском епископу  припада  управа  Канцеларијом за Православну веронауку у Аустрији! Пишемо Вам ово писмо у братској жељи да предупредимо могуће нежељене међусобне  непријатности и проблеме.

 

 

Свако добро од Милостивог Господа

желе Вам Срби Светосавци[3] из Аустрије

 

 

П.С. Као поуку навели бисмо овде речи познатог грчког старца, великог зналца Светих Канона, бескомпромисног заступника Светог Предања и критичара Екуменизма, Епифанија Теодоропулоса, упућене у отвореном писму патријарху Атинагори:

Небројено пута је пожељније да се искорени историјски Трон Цариградски и да се пресади на неко пусто острвце на морској пучини, чак и да се потопи у дубинама Босфора, него да се покуша макар и најмање одступање од златне путање Светих Отаца, који једногласно кличу „Нема попуштања у питањима Вере“. Седам свећњака Апокалипсе, ради грехова наших, угасили су се одавно. Седам Цркава апостолских, Цркава које су имале највећу част да приме, особито оне, Писма са Неба кроз богонадахнутог Боговидца са Патмоса, нестале су са лица земље и тамо, где је некада савршавана страшна Жртва и појана Химна Светој Тројици, данас по свој прилици гракћу ноћни гаврани и „плешу демони“. Али ипак, Невеста Господња није умрла. Црква Христова није нестала. Наставља, изранављена и окрвављена као и Устројитељ њен, али вечножив и непобедив, своју путаљу кроз векове, просветљујући, брижно се старајући, оживљавајући, спасавајући. Неће, дакле, умрети она, чак иако се премести или умре Васељенски Трон. Ниједан Православан не жели премештање или смрт Васељенског Трона. Не дај Боже! Али и ниједан неће жрвовати због њега јоту једну или једну црту од Православне Вере. Борите се за њега свом силом. Не само да имате право, него сте дужни да га учвршћујете, по Вашим силама. Жртвујте за њега било што: новац, имања, част, славу, скупоцено благо, Ђаконе, Презвитере, Епископе, чак и самог Патријарха Атинагору! Једно само држите, једно чувајте, једно очувајте нетакнуто, једно само немојте жртввовати: Православну Веру! Васељенски Трон има тначај и корисност само и искључиво када исијава диљем темље сладчајпу и незнану Светлост Православља. Светионици су корисни када и уколико осветљавају морнарима пут, како би избегли хриди. Када се њихова светлост угаси, нису само некорисни, него и штетни, јер се и они претварају у хриди.

Писмо Старца

Епифанија Теодоропулоса

Патријарху Атинагори

[1] Мт 20,,25-27

[2]Мт 20,16

[3]Архимандрит Јустин Поповић, у делу «Светосавље као философија живота», Ваљево 1993. каже:»Светосавље није друго до Православно Хришћанство српског стила и искуства».

 

2 Kommentare Gib deinen ab

  1. Свети Саво, моли Бога за нас! sagt:

    Надам се да ће ово писмо прочитати и свештеници СПЦ у Аустрији. Да ли ће неко од њих бити подстакнут да устане у заштиту Православних Срба?Зашто ћутите, оци? Није могуће да Вам је непознато како се понаша Цариградска митрополија у Аустрији? Чега се бојите?Ако сте истински пастири од Бога Вам повереног стада – чувајте га од непријатеља унутрашњих и спољашњих. Не гледајте само своје личне интересе.Господ Вас је поставио на свештеничку службу ради верног народа.Не заборавите то! Не сеците грану на којој седите! Не потцењујте ниједног од ових „малих Христових“.Недавно прочитасмо у „Вестима“ да је верни народ у Линцу покренуо петицију за одбрану од самовоље Цариградске митрополије.Шта је са осталима?
    „Господ је просветљење моје и Спаситељ мој, кога ћу се бојати?Господ је заштитник живота мога,кога ћу се плашити?“Псалам 26,1

    Liken

  2. СВЕТИ САВО, МОЛИ БОГА ЗА НАС! sagt:

    На Св. краља Милутина;, преп. Теоктиста и Јелену; Св. Варнаву Хвост.Исповедника

    Преузето из:“ЦРКВЕНА ЈУРИСДИКЦИЈА
    НАД ПРАВОСЛАВНОМ ДИАСПОРОМ
    ГЛАВА III
    ЈУРИСДИКЦИЈА НАД СРПСКИМ ЕПАРХИЈАМА ВАН ЈУГОСЛАВИЈЕ“
    СЕРГИЈЕ ТРОИЦКИ( (26. март 1878, Томск, Руско царство — 26. новембар 1972, Београд, СФРЈ) је био руски канониста, професор Правног факултета и стручњак за канонско историчар који је значајан део свог радног века провео у Југославији где је избегао услед Грађанског рата у Русији.)

    „Велика већина становништва у свим овим епархијама припада српској народности и жели, да црквено јединство са њиховим сународницима буде сачувано. А ми смо већ видели да канони заповедају, да при решењу питања о јурисдикцији воља народа буде узета у обзир. Ако овде и постоје елементи, који могу бити искоришћени за антисрпску агитацију, ипак они у тим епархијама састављају незнатну мањину, док канони заповедају, да при решавању питања о јурисдикцији“ нека глас већине има превагу над мањином“ (Картаг. 118).
    Међу тим потчинење ових епархија Цариграду изазваће велико незадовољство баш велике већине и евентуално прелаз у другу вероисповест. Цариградска црква је већ била принуђена да пренесе катедру митрополита Централне Европе из Будимпеште у Беч, али и овде незадовољство било је велико. Парох грчке парохије Св. Троице у Бечу, познати грчки канониста и б. професор црквеног права у Халкинској школи Димитрије Георгиадес писао је грчком посланику у Бечу, да је смешно потчињавати 20.000 Словена и 20.000 Румуна у Аустријској престоници грчком епископу, који има у својој епархији само 35 Грка (Πανταινος од 17. I. 1925), а патријаршком екзарху и митрополиту Централне Европе Герману (Каравангелису) писао, да Цариградска црква не сме да нарушава црквене каноне, који забрањују мешање у послове друге цркве (Πανταινος од 22. X. 1924)“

    https://svetosavlje.org/crkvena-jurisdikcija-nad-pravoslavnom-dijasporom/
    .

    Liken

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden /  Ändern )

Google Foto

Du kommentierst mit Deinem Google-Konto. Abmelden /  Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden /  Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden /  Ändern )

Verbinde mit %s